سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرش 1000 شانه کاشان

نظر

                                                                                      گلیم فرش قالی کاشان                   

فرش ماشینی از انواع مختلفی تشکیل شده است و همانطور که احتمالا از قبل می دانید یکی از انواع این فرش های ماشینی، فرش های فانتزی و گلیم فرش ها هستند. در این مطلب می خواهیم به بررسی تفاوت های انواع گلیم فرش و فرش ماشینی فانتزی بپردازیم که قطعا می تواند به شما در انتخاب فرش های مناسب کمک کند.

کارشناسان در فرش گره معتقدند که با تعریف فرش و گلیم است که می‌توان به تفاوت میان آن‌ها پی برد. آن‌ها می‌گویندکه در تعریف فرش یا گلیم ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که هر بافته‌ای، هر پارچه‌ای و به طور کلی هر داربافتی یک تار دارد و یک پود. این مسئله در مورد فرش و گلیم نیز صادق است. اما فرش در اینجا یک تفاوت اساسی با گلیم دارد که آن هم پرز فرش است. این در واقع اولین و مهم‌ترین تفاوت فرش با گلیم است.

استحکام فرش فانتزی و گلیم فرش

همانطور که در ابتدای متن در قسمت مقدمه اشاره کردیم، انسان ها توانستند با بر هم تنیدن تار و پود با استفاده از نخ های ضخیم، اولین گلیم فرش ها را ابداع کنند. گلیم فرش های ماشینی بر خلاف فرش های فانتزی پرز ندارد و به همین دلیل از نظر وزنی، سبک تر خواهد بود.

به علت عدم استفاده از نخ خاب یا پرز در گلیم ها، قطعا باید استحکام آنها نسبت به فرش های فانتزی کمتر باشد. فرش های فانتزی به این علت که با تعداد شانه و تراکم پایین بافته می شوند و همچنین در آنها از نخ خاب مستحکم استفاده شده است، دارای استحکام و دوام بیشتری نسبت به گلیم فرش خواهد بود.

گلیم فرش ها نسبت به فرش های فانتزی دارای ضخامت کمتری هم هستند و به همین خاطر اگر در معرض عوامل محیطی قرار گیرند، ممکن است با مشکلات بیشتری نسبت به فرش فانتزی روبرو شوند.

بافت فرش الیاف بیشتری میخواد!

نیاز به مواد اولیه بیشتر را می‌توان به عنوان آخرین تفاوت فرش با گلیم عنوان کرد. به گفته کارشناسان مثلا اگر برای بافت یک متر مربع فرش چیزی حدود 8 کیلوگرم پشم مصرف شود، این عدد برای گلیم به 1 کیلو و 200 گرم می‌رسد! به بیان دیگر بافت فرش به مواد اولیه بیشتری نسبت به گلیم نیاز دارد.

محدودیت طرح در گلیم

واقعیت این است که نوع و روش بافت گلیم‌ها، محدودیت زیادی در طرح  نقشه آن‌ها ایجاد می‌کند. در حالی که برای بافت فرش هیچ گونه محدودیتی از این نظر وجود ندارد. به بیان دیگر در گلیم‌ها نقشه‌ها ساده و انتزاعی هستند. اما در فرش‌ها می‌توان نقشه‌هایی با طرح‌های پچیده را نیز با تمام ریزه کاری‌هایش اجرا کرد.

البته بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که همین محدودیت باعث شده که نقشه‌های گلیم با ویژگی‌های سبک دکوراسیون مدرن منطبق‌تر باشد. به همین دلیل است که امروزه خیلی‌ها به دنبال خرید گلیم برای دکوراسیون مدرن منزل‌شان هستند.